Viešpaties Prisikėlimas, A metai
Triumfuojantis Kristaus pasirodymas Pjero dela Frančeskos "Kristaus Prisikėlime" (apie 1460) šį Velykų sekmadienį kviečia pasvarstyti, ką Jo pergalė reiškia ne tik Bažnyčiai, bet ir visam pasauliui.
Evangelija pasakoja, kaip Marija Magdalietė ir kiti mokiniai atranda tuščią kapą, kaip jų sielvartas pamažu virsta viltimi, o paskui - aistringu tikėjimu. Paveikslas neveda mūsų tokiomis pakopomis - čia užfiksuota akimirka, kai Kristus pergalingai nyra iš kapo. Pavaizduotas Kristus yra tvirtas nugalėtojas, ryžtingas veikti - viena koja, pastatyta ant kapo dangčio - lyg postūmis pirmyn. Jo žvilgsnis tiesus, veriamas: antgamtinė visiškos, aukščiausios valdžios išraiška. Jo aureolė kaip karūna, pergalės vėliava - tai skeptras; čia Kristus ne tik iš mirties persikelia į gyvenimą, bet iš Rabio, kuris vaikščiojo Galilėjos keliais, virsta prisikėlusiu Viešpačiu, kuris karaliauja visoje didybėje. Per visą atvaizdą vilnija Velykų sekvencijos eilutės: "Mirtis ir gyvybė nuostabiai kovės - mirtį nugalėjęs, viešpatauja gyvybės Valdovas".
Visa paveikslo kompozicija grįsta kontrastais, kurie skirti perteikti perėjimą. Tvirtas ir stiprus Kristus kyla iš kapo kaip kontrastas suglebusiems išsilanksčiusiems keturių priešais miegančių sargybinių kūnams. Ypatingai matomas akių kontrastas - užmerktos akys ir pridengti veidai apačioje kaip priešprieša tiesiam ir veriamam Kristaus žvilgsniui. Figūros išdėstytos trikampiu, tarsi Kristus, esantis grupės viršūnėje, įimtų į save visą žmogišką suglebimą, aklumą bei apatiją ir perkeistų tai į aktyvų, sutelktą buvimą gyvenimo pilnatvėje. Medžiai fone dar sustiprina šią temą - sausi, negyvi medžiai kairėje pereina į išlakią lapiją dešinėje, auštančio ryto šviesoje.
"Aleliuja!" šaukia ne bažnyčioje, o Sansepolkro miesto muziejuje kabantis paveikslas. Kristus iš tikrųjų prisikelia ne tik Bažnyčioje, bet ir mūsų namuose, aplinkoje, darbovietėse. Visa kūrinija nušviečiama naujos aušros spindesiu. Kristus, mūsų viltis, prisikėlė - nešdamas gyvenimo pergalę visur, kur tik gyvename.
Parengta pagal Loyola Press